Her på siden finder du information om emner, der starter med S i Studiehåndbogen.
Læs fx mere om Studieliv, SMR, studieaktivitetsmodellen og studiekort.
Her på siden finder du information om emner, der starter med S i Studiehåndbogen.
Læs fx mere om Studieliv, SMR, studieaktivitetsmodellen og studiekort.
Sammenlægning af KEA og Cphbusiness | SDBF | Service Desk | Serviceportalen | Skabe | Skema | Skiltning | Skrald | SMR | SMYK Lab | SPS (specialpædagogisk støtte) | Spørgeskemaundersøgelser | Startup Hub | Stillerum | Studenterdemokrati | Studenterrådgivning | Studieadministration | Studieaktivitetsmodel | Studiebar | Studiebekræftelse | Studiebevis | Studiejob | Studiekort | Studieliv | Studiemiljø | Studiemiljø Repræsentant | Studieopgaver (tidligere) | Studieordning | Studiestartsprøve | Studieteknik | Studietid | Studietilfredshed (undersøgelser) | Studietjekskema |Studievejledning | Studieviden | Studieværktøjer | SU | SurveyXact | Sygdom
Som studerende undrer du dig måske over, hvorfor KEA og Cphbusiness ønsker at blive ét samlet erhvervsakademi. Det korte svar er, at et samlet erhvervsakademi vil kunne blive et kraftcenter for erhvervsrettet videregående uddannelse i Region Hovedstaden.
Du har måske også spørgsmål til, hvad det kommer til at betyde for dig som studerende på KEA. Dem forsøger vi at svare på i denne FAQ.
Det vigtigste at understrege er, at en sammenlægning ikke vil medføre store ændringer for den enkelte studerende.
Samtidig er det vigtigt at bemærke, at der endnu ikke er truffet en endelig beslutning om en sammenlægning af KEA og Cphbusiness. Den endelige beslutning ligger hos uddannelses- og forskningsministeren, som skal godkende institutionernes sammenlægningsplan.
Vi opdaterer løbende denne FAQ med nye svar (senest opdateret 1/7 2024).
Hvis du har spørgsmål til sammenlægningsprocessen, er du velkommen til at skrive til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Sammenlægningen af KEA og Cphbusiness er endnu ikke en realitet, da den afhænger af en række godkendelser. Den officielle dato for sammenlægningen vil blive offentliggjort, når alle nødvendige godkendelser er på plads
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal godkende planerne om sammenlægning. Dén beslutning forventer vi først truffet i efteråret 2024.
Hvis det sker, vil det nye erhvervsakademi forventeligt blive etableret i sommeren 2025.
Din uddannelse og dine eksaminer fortsætter som planlagt. Eventuelle ændringer i kurser, fag eller studieforløb mv. vil blive kommunikeret til dig hurtigst muligt.
Målet er at sikre, at alle studerende kan fuldføre deres uddannelse som planlagt med så få forstyrrelser som muligt.
Du vil efter sammenlægningen være indskrevet på den samme uddannelse, som du er indskrevet på før sammenlægningen.
SU, Ungdomskort, SPS-ydelser og handicaptillæg ændrer sig ikke som følge af sammenlægningen.
Du vil efter sammenlægningen være indskrevet på den samme uddannelse og hold, som du er indskrevet på før sammenlægningen.
Vi arbejder på at sikre, at vores studerende kan gennemføre deres uddannelse med så få forstyrrelser som muligt.
Hvis ansøgningen om sammenlægningen godkendes af ministeriet, vil det nye erhvervsakademi blive etableret i sommeren 2025.
Medarbejdere på KEA og Cphbusiness overføres til det nye, samlede erhvervsakademi, hvor underviserne vil fortsætte med at undervise og vejlede.
Uddannelsernes endelige gruppering og fysiske placering er endnu ikke fastlagt. Størstedelen af uddannelserne vil fortsætte, hvor de er.
På længere sigt vil flere uddannelser evt. skulle flytte lokation. Hvis din uddannelse flytter til en anden lokation, vil vi orientere dig om det i god tid.
Det har vi endnu ikke afklaret.
Det har vi endnu ikke afklaret.
Hvis du afslutter din uddannelse inden sammenlægningen (som forventeligt sker sommeren 2025), vil du få et eksamensbevis fra KEA.
Hvis du afslutter din uddannelse efter sammenlægningen, vil du få et eksamensbevis fra det nye erhvervsakademi.
Hvis du afslutter din uddannelse inden sammenlægningen (som forventeligt sker sommeren 2025), vil du få et bevis fra KEA. Du kan ikke vælge at få beviset fra det nye erhvervsakademi, hvis du har afsluttet din uddannelse inden sammenlægningen, da det nye erhvervsakademi ikke eksisterer før tidligst sommeren 2025.
Hvis du afslutter din uddannelse efter sammenlægningen (forventeligt sommeren 2025), vil du få et eksamensbevis fra det nye erhvervsakademi.
Hvis der foretages ændringer i specifikke uddannelser, vil dette blive kommunikeret til alle, der er indskrevet på uddannelserne, og på det nye erhvervsakademis hjemmeside, så ansøgere kan se ændringerne.
Ja, det gør den. Vi fortsætter med at udbyde KEAs eksisterende uddannelser – også til sommer 2025.
På den længere bane vil det nye erhvervsakademi tage stilling til eventuelle justeringer i den samlede uddannelsesportefølje.
Hvis du bliver optaget i sommeren 2025, vil det blive på det nye erhvervsakademi.
Denne FAQ vil blive opdateret med en optagelsesprocedure, så snart det bliver aktuelt at søge ind på en uddannelse med start i sommeren 2025.
KEA og Cphbusiness fungerer frem til tidspunktet for sammenlægningen som to separate erhvervsakademier. Hvis du inden sammenlægningen ønsker at skifte uddannelsessted, skal du søge om overflytning efter at have bestået det første studieår. Det er den samme praksis, der gælder for skifte mellem andre uddannelsessteder. Hvis du ønsker at skifte til Cphbusiness (eller et andet erhvervsakademi), kan du kontakte studievejledningen på det pågældende erhvervsakademi for at høre mere om mulighederne.
Vi vil efter sammenlægningen beskrive, hvad du skal gøre, hvis du efter sammenlægningen ønsker at skifte fra en adresse til en anden, fordi uddannelsen udbydes flere steder.
Det ændrer ikke ved din nuværende indskrivning, at du tidligere har været indskrevet et andet sted – heller ikke selvom de to erhvervsakademier slås sammen.
Du er indskrevet på samme uddannelse efter sammenlægningen. Der er derfor ingen ændring for dig ift. selve uddannelsen, men du vil være indskrevet på det nye erhvervsakademi fra sommeren 2025.
Afgørelsen gælder for dig på den uddannelse, afgørelsen omhandler, og gælder derfor også på det nye erhvervsakademi.
Afgørelsen gælder for dig på den uddannelse, som afgørelsen omhandler, og gælder også på det nye erhvervsakademi.
Det vil sige, at udmeldelsen gælder – også selvom det erhvervsakademi, der traf afgørelsen, ophører med at eksistere efter sammenlægningen.
KEA og Cphbusiness arbejder for en sammenlægning, fordi et samlet erhvervsakademi vil kunne blive et kraftcenter for erhvervsrettet videregående uddannelse i Region Hovedstaden.
Et samlet erhvervsakademi vil bl.a. betyde et andet og stærkere økonomisk fundament for kvalitet, udvikling og trivsel i uddannelserne samt forskning, administration og drift.
Ift. studerende tror vi på, at det vil betyde adgang til et større erhvervsnetværk, forbedrede ressourcer til undervisning og studiemiljø samt en bredere vifte af faglige specialiseringsmuligheder.
Navn
Navnet på det nye erhvervsakademi vil blive offentliggjort, så snart det er besluttet. Vi opdaterer også denne FAQ med navnet.
Adresse
I dag har KEA og Cphbusiness lokationer i København K og N, Ballerup, Hellerup, Lyngby, Hillerød og Rønne og desuden tilbydes online-forløb. De lokationer bevares efter sammenlægningen. Hvis der efterfølgende besluttes noget andet, vil det blive meddelt hurtigst muligt.
Formålet med en sammenlægning er ikke økonomisk motiveret, men derimod at opnå nye muligheder for at styrke rammerne for kvalitet, udvikling og trivsel.
Det nye erhvervsakademi favner videregående uddannelser inden for teknologi, innovation, salg og markedsføring, økonomi og finans, service og oplevelse, ledelse, IT, byggeri, design, laboratorie og miljø.
Hvis uddannelses- og forskningsministeren godkender indstillingen om en sammenlægning, vil den videre proces blive tilrettelagt med involvering af ledelse, medarbejdere og studerende frem mod sommeren 2025.
Nærmere information følger efter sommerferien 2024.
Hvis en sammenlægning bliver en realitet, vil den videre proces blive tilrettelagt med involvering af ledelse, medarbejdere og studerende frem mod sommeren 2025.
Vi opfordrer til, at du som studerende kontakter de lokale studenterrepræsentanter med spørgsmål og feedback. Hvis du har konkrete spørgsmål til sammenlægningsprocessen, er du velkommen til at skrive til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
SDBF er et blanket-system. Som studerende skal du bruge SDBF, hvis du fx skal:
Vi anbefaler, at du bruger enten Google Chrome, Firefox eller Edge som browser ved brug af SDBF.
Hvis du støder på toiletter i udu, sprungne elpærer eller andre bygningsrelaterede fejl og mangler, skal du kontakte Service Desk, så fejlen kan blive udbedret.
Hvis du oplever problemer med login, wifi, printere eller andre IT og A/V-relaterede udfordringer, er det også Service Desk, du skal hive fat i.
KEA Service Desk kan kontaktes på følgende måder:
Serviceportalen er indgangen til Service Desk og flere andre tjenester hos KEA. Du skal logge på med dit KEA login.
På Serviceportalen kan du:
Se mere under Lockers
Du kan se dit skema på ums.kea.dk, skema.kea.dk og i din KEA Mail (O365). Du kan se dit skema for et semester ad gangen.
Du kan få hjælp til at opsætte din KEA Mail ved at følge vejledningen på KEAs Serviceportal: Outlook: Opsætning af KEA-mail på PC, Mac og Mobil - bemærk, at du skal logge ind med dit KEA Login for at læse vejledningen.
Du er også velkommen til at kontakte os på følgende måder, hvis du har brug for hjælp med din opsætning eller spørgsmål til at se dit skema:
Se mere under Wayfinding
Studiemiljø Repræsentanterne (SMR) er med til at sikre, at studenterdemokratiet når ud til den enkelte studerende på KEA og samtidig sikre trivsel og et godt studiemiljø på det enkelte hold og på KEA.
Brænder du for et fedt socialt miljø, og vil du være med til at sikre, at stemningen på dit hold er helt i top? Så er det måske noget for dig at blive SMR.
Som Studiemiljø Repræsentant (SMR) er din vigtigste opgave at sikre trivsel blandt dine medstuderende. Du er bindeledet mellem dine medstuderende og KEA Studieliv og går forrest for at skabe et inkluderende socialt miljø, hvor alle bliver hørt.
Som SMR indgår du i et tæt samarbejde med KEA Studieliv. Her er du talerør for dit hold og videreformidler de udfordringer og spørgsmål, I støder på i holdfælleskabet. Det er også her, du sammen med de andre SMR kan udvikle nye spændende ideer til tiltag på KEA.
Hvis du kan se dig selv i rollen som Studiemiljø Repræsentant, så skriv til: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Vi glæder os til at høre fra dig!
I SMYK Lab kan du lave smykker, der lever op til industriens standarder. Labbet er også åbent for eksperimenterende leg under ansvar.
I SMYK Lab arbejdes der med smykkeproduktion i traditionel forstand. Lige fra smeltning af metal til renovering af støb og elementær stensætning.
Du kan lave smykker af ædelmetaller, træ og plastik i SMYK Lab. Vær opmærksom på, at du selv skal medbringe materialer til dit smykkeprojekt.
SMYK Lab er primært for studerende på uddannelserne Smykker, Teknologi og Business og Jewellery, Technology and Business. Øvrige studerende på KEA kan bruge SMYK Lab efter aftale.
SPS er en støtteordning, der skal sikre, at studerende med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse kan uddanne sig på lige fod med andre.
Hjælpen afhænger af funktionsnedsættelse, om den studerende fx er ordblind, døv eller hørehæmmet, blind eller svagtsynet, bevægelseshæmmet eller har psykiske vanskeligheder.
Du har også mulighed for at søge om en:
Du kan læse mere om SPS på spsu.dk
Første gang du søger om støtte, skal du forvente, at der går nogen tid, før støtten iværksættes, fordi mange instanser skal involveres. Især ved semesterstart kan der være øget ekspeditionstid. Derfor er det vigtigt at søge hurtigst muligt.
LÆS OM STØTTEFORMER OG MULIGHEDER FOR AT FÅ SPS PÅ DIN UDDANNELSE PÅ SPSU.DK
På SPSU.DK - under overskriften 'Elever og studerende' - er der information om hvordan du søger om SPS.
Her kan du også se en video om ansøgningsprocessen og få information om den påkrævede dokumentation.
Når du har læst informationen, er du velkommen til at kontakte KEAs SPS vejleder Bettina Hoppe, som herefter vil hjælpe dig med ansøgningsprocessen. Det er i den forbindelse en god ide så vidt muligt at have din dokumentation for funktionsnedsættelse klar til videre behandling
Hvis du har spørgsmål til SPS, kan du kontakte SPS-vejleder Bettina Hoppe på 24 24 18 21 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Ja, det kan du.
Så snart du er optaget, kan du søge SPS hos den SPS-ansvarlige. Der kan være ekspeditionstid på flere måneder, så søg hurtigst muligt.
Du søger SPS ved at kontakte Bettina Hoppe og have dokumentation for din funktionsnedsættelse parat.
Ja, det kan du.
Så snart du er optaget, kan du søge SPS hos den SPS-ansvarlige. Der kan være ekspeditionstid på flere måneder, så søg hurtigst muligt.
Du søger SPS ved at kontakte Bettina Hoppe og have dokumentation for din funktionsnedsættelse parat.
Der er mange personlige informationer knyttet til at søge SPS, og informationerne bliver håndteret i fortrolighed. Det vil sige at det på KEA kun er SPS vejlederen, der er klar over at du søger SPS og kender baggrunden herfor.
Hverken dine undervisere eller medstuderende bliver informeret om dine forhold, medmindre du selv vælger at fortælle om det. Det kan i øvrigt være en god ide, såfremt kendskabet til dine udfordringer vil gøre det lettere for dem du omgås at være med til at imødekomme dine behov - f.eks. hvis du har brug for at sidde et bestemt sted i klasserummet eller der er aktiviteter du ikke har mulighed for at deltage i.
På KEA møder du mange spørgeskemaundersøgelser – både KEAs evalueringer og spørgeskemaundersøgelser udefra, fx fra Danmarks Evalueringsinstitution.
Husk den gode og konstruktive tone, både når du bliver spurgt om din mening og når du spørger andre om deres, ved hjælp af et spørgeskema, samt når du giver og modtager feedback.
På KEA har du også mulighed for at gennemføre egne online spørgeskemaer:
Læs mere under SurveyXact
Startup Hub er et community for studerende, der arbejder med iværksætteri og har eller er på vej til at etablere en startup virksomhed. Startup Hub tilbyder kontorfaciliteter, workshops, talks og startup coaches mm.
Hvis du drømmer om en fremtid som iværksætter, kan du kontakte Startup Hub på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Alle studerende har mulighed for at få feedback på deres idé.
Alle studerende har mulighed for at besøge Startup Hub, og hubben afholder også åbne arrangementer, hvor alle studerende på KEA har mulighed for at deltage.
Hubbens kontorfaciliteter er åbne for de studerende, der er optaget i KEA Startup Hub.
Det kræver adgangskort at kunne komme ind i hubben.
Har du nogen gange brug for ro til at kunne koncentrere dig? Så prøv stillerummet på KEA Bibliotek. Her kan du i rolige og lækre omgivelser få ro til at fordybe dig. Der er arbejdsplads, læselys og strømstik til rådighed.
KEA Bibliotek
Guldbergsgade 29, KBH N.
Læs mere under DSR
Du kan også læse mere om studenterpolitik på mit.kea.dk/studieliv/studenterpolitik
Det er vigtigt, at du har det godt og trives i dit studieliv. Det er dog helt normalt, at du som studerende kan opleve, at studielivet er svært. Måske oplever du koncentrationsvanskeligheder, tristhed eller ensomhed. Det kan også være, at du oplever eksamensangst eller andre former for angst, oplever mange bekymringer eller måske symptomer på stress.
Til en individuel samtale med en psykolog fra Studenterrådgivningen har du mulighed for at tale om netop dét, der udfordrer dit studieliv og din trivsel. Samtalen er gratis og fortrolig.
Studenterrådgivningen er et tilbud til alle, der studerer på en videregående uddannelse i Danmark. Hos Studenterrådgivningen kan du få sparring og hjælp til at håndtere de personlige problemer, du kan møde som studerende på KEA – typisk af psykologisk art, fx stress, eksamensangst eller vanskeligheder med at omgås andre mennesker.
Mens KEAs egen Studie- og Karrierevejledning fokuserer på at hjælpe dig bedst igennem udfordringer på studiet og overvejelser i forbindelse med studie- og karrierevalg, er Studenterrådgivningen altså stedet at gå til med mere personlige problemer, der ikke nødvendigvis relaterer sig til den specifikke uddannelse, du går på.
Studenterrådgivningen er til stede på KEA hver uge, så du kan komme til en samtale med en psykolog på KEA.
Samtalerne med en psykolog på KEA foregår på Prinsesse Charlottes Gade 38.
BOOK EN TID PÅ STUDENTERRÅDGIVNINGENS HJEMMESIDE
Der er mulighed for én eller flere samtaler alt afhængig af dit behov. De studerende, der er i kontakt med Studenterrådgivningen, får i gennemsnit tre samtaler.
Du har også mulighed for at få en individuel samtale hos en af Studenterrådgivningens øvrige rådgivere, hvis du ønsker en online samtale eller en fysisk samtale på Emil Holms Kanal 14, 5. sal, 2300 København.
På Studenterrådgivningens hjemmeside www.srg.dk finder du information om Studenterrådgivningens andre gratis tilbud, herunder workshops og gruppetilbud, forskellige onlinetilbud, mv.
I Studieadministrationen kan du få hjælp til det praktiske omkring din uddannelse. De sidder klar til at hjælpe dig ved spørgsmål om fx:
På din uddannelsesside kan du finde kontaktinformation til Studieadministrationen.
Læser du på en af vores efteruddannelser, skal du kontakte Studieadministrationen for efteruddannelser, hvis du har spørgsmål til dit kursus eller din uddannelse.
Studieadministrationen for efteruddannelser kan hjælpe dig med spørgsmål af praktisk karakter. Det kan fx være om:
En uddannelse er mere end bare at møde op til og deltage i undervisningen. Studieaktivitetsmodellen viser dig, hvad der som minimum forventes til dig som studerende på KEA.
Uddannelserne på KEA er fuldtidsuddannelser, hvilket betyder, at du skal regne med i snit at bruge ca. 43 timer om ugen på din uddannelse. Den tid er delt op i forskellige aktiviteter, som fx undervisning og forberedelse.
Læs mere om Studieaktivitetsmodellen på kea.dk/uddannelser/studieaktivitetsmodel
Se mere under barer.
Du kan også læse om de forskellige events og fester, der bliver holdt som en del af KEA Studieliv på mit.kea.dk/studieliv/events
Har du brug for en bekræftelse på, at du er aktiv studerende på KEA? Skriv en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. (fra din KEA-mail), så sender vi en studiebekræftelse til dig.
Nævn gerne i mailen, om din studiebekræftelse skal være på dansk eller engelsk.
Se mere under Studiebekræftelse
Når du starter på KEA, skal du have et studiekort. Studiekortet bruges til at komme ind på KEA og til at printe. Derfor er det vigtigt, at du har dit studiekort med hver dag.
For at få dit studiekort skal du uploade et billede på mit.kea.dk/studiekort. Det er lettest at tage et billede med din smartphone og uploade direkte derfra. På mit.kea.dk/studiekort er der en guide, som du blot skal følge. Herefter får du en mail med info om afhentning af kortet.
Hvis dit studiekort holder op med at virke, så henvend dig i Receptionen på dit campus eller skriv til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Her kan du få hjælp med kortet. Er dit kort udløbet eller hvis du har mistet det, kan du selv bestille et nyt på mit.kea.dk/studiekort ved at uploade et nyt billede. Du skal også skrive til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis du mister dit studiekort, så vi kan spærre det gamle.
Studieliv er noget vi skaber sammen. I KEA Studieliv arbejder vi for det gode studieliv og studiemiljø på KEA. Vi afholder sociale og faglige events, introfester og engagerer studerende i KEAs frivillige organisationer.
Hvis du har input eller gode ideer til arrangementer, klubber, fester m.m., så skriv endelig til Casper, Søren, og Daniel fra KEA Studieliv.
Læs mere om studieliv på KEA her
M: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
KEA Bibliotek og Studieliv kontor, KEA Bibliotek, Campus Guldbergsgade 29, 2200 KBH
Læs mere under Studieliv
Læs mere under SMR
Du kan også læse mere om den studenterpolitiske organisering på mit.kea.dk/studieliv/studenterpolitik
Har du brug for inspiration til din opgave eller er du bare interesse i at se, hvad tidligere KEA studerende har skrevet om, så besøg opgaver.kea.dk. Her finder du eksempler på studieopgaver fra alle KEAs programområder.
Alle opgaverne har enten fået karakteren 10 eller 12.
Alle uddannelser på KEA har en studieordning, som fastsætter en række bestemmelser for uddannelsen. Den beskriver eksempelvis, hvad dine fag handler om og vil give dig af viden, færdigheder og kompetencer, hvilket semester de kommer i, hvordan I arbejder på studiet, hvordan eksamen foregår osv.
Du kan FINDE DIN STUDIEORDNING PÅ DIN UDDANNELSESSIDE HER PÅ MIT.KEA.DK
Målet med dit studieforløb er at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for fagområder med erhvervsmæssig relevans for din uddannelse. Udgangspunktet er, at undervisningen foregår på videregående niveau.
Viden, færdigheder og kompetencer bruges i studieordningen til at beskrive de konkrete mål i uddannelsen, det vil sige dit udbytte i form af det, du lærer. Begreberne viden, færdigheder og kompetencer bruges også i EU som en fælles referenceramme, der skal bidrage til at sammenligne uddannelser, så det for eksempel bliver muligt at give merit. I din studieordning kan du se læringsmålene for din uddannelse, som er inddelt i viden, færdigheder og kompetencer.
Til fagene på din uddannelse er der knyttet et antal ECTS-point. Se mere under ECTS
På de fleste af vores uddannelser, afholdes der en studiestartsprøve. Studiestartsprøven har til formål at klarlægge, om du reelt er begyndt på din uddannelse. Prøven er intern, og der gives bedømmelsen "bestået" eller "ikke bestået". Prøven skal afholdes senest to måneder efter studiestart og bliver oftest afholdt ca. en måned efter studiestart. Det vil fremgå af studieordningen, om der på din uddannelse afholdes en studiestartsprøve.
Til studiestartsprøven har du to forsøg til at bestå prøven. Studiestartsprøven skal bestås for, at du kan fortsætte på din uddannelse.
Bliver du syg til studiestartsprøven, bruger du automatisk et forsøg.
Har du brugt alle dine forsøg, kan du søge om dispensation, hvis det er begrundet i usædvanlige forhold, fx kritisk sygdom i nærmeste familie, skilsmisse, dødsfald og lignende. Dispensationsansøgning skal sendes til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Hvis du ønsker at klage over studiestartsprøven, skal klagen sendes senest to uger efter, at du har fået svar på prøven. Læs mere om hvordan du klager.
Du kan klage over:
I klager over den faglige vurdering, er der ikke nogen ankemulighed. Det er institutionen, der træffer den endelig afgørelse, som ikke kan ankes.
Vi trives ikke alle med de samme rammer og teknikker, når vi skal lære eller arbejde. Nogle skal have ro, andre fokuserer til musik eller skriver ihærdigt noter – find frem til det, der fastholder din koncentration og indret dig efter det.
Det, der er værd at gøre, er værd at gøre godt! Og en drivkraft for god studieteknik er at undre sig og være nysgerrig. Det samme gælder i forhold til at være velforberedt og stille spørgsmål. Det giver dig gode forudsætninger for at lære mere og huske mere, end du ellers ville.
På Studieviden kan du få konkrete værktøjer og gode råd til din studieteknik.
Vil du vide, hvor lang tid du maksimalt har til at gennemføre din uddannelse, kan du blive klogere under Maksimal studietid
Vil du vide mere om, hvor lang tid du skal forvente at bruge på din uddannelse i snit om ugen, så læs mere under Studieaktivitetsmodellen
Hvert andet år deltager alle studerende - både fuld- og deltidsstuderende - i en spørgeskemaundersøgelse, som går på tværs af de danske erhvervsakademier. Undersøgelsen sætter fokus på både det faglige og det sociale miljø på uddannelsen samt din generelle oplevelse af, hvordan uddannelsen fungerer.
Spørgeskemaundersøgelsen bliver sendt til din KEA-mail. På baggrund af resultaterne fra undersøgelsen laves der handlingsplaner, som skal tage fat på de indsatsområder, der arbejdes med på de forskellige uddannelser.
Hvis du har et studietjekskema, du skal have udfyldt, fx fra dit kollegie, så kom forbi receptionen på dit campus. Så vil en medarbejder hjælpe dig med at underskrive dokumentet.
Læs mere om dine muligheder for studievejledning på Studie- og Karrierevejledningens side
Kom godt gennem studiet med studieviden platformen. På Studieviden kan du få gode råd og brugbare værktøjer til at booste dine studiekompetencer!
Få styr på de bedste teknikker og metoder indenfor: Notatteknik, læsestrategier, planlægning af tid, præsentationsteknik, skriftlig formidling, gruppearbejde, research, referencehåndtering og kildekritik.
Så er du godt klædt på!
Se mere under Studieviden
På KEA har du som studerende mulighed for at lave spørgeskemaer vha. SurveyXact. I SurveyXact kan du både lave spørgeskemaer og efterfølgende analyse resultaterne.
Husk den gode og konstruktive tone, både når du bliver spurgt om din mening, og når du spørger andre om deres ved hjælp af et spørgeskema, samt når du giver og modtager feedback.
Som studerende på en fuldtidsuddannelse på KEA kan du få SU. Du skal selv søge om SU og sørge for at holde øje med den under hele dit studie.
Har du spørgsmål om SU (som du ikke kan finde svar på i vores SU-FAQ nedenfor), så skal du kontakte Studieadministrationen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
På din uddannelsesside kan du se, hvornår du kan træffe en SU-vejleder i vejledningscenteret på din uddannelse.
Kig på MinSU, INDEN du kontakter din SU-vejleder.
SU-styrelsen trækker automatisk oplysninger fra SKAT, så du skal kontakte SKAT, hvis du synes det ser forkert ud.
Du kan sende oplysninger til SU-styrelsen på minSU – ”Ret din SU”. Nederst på siden er der mulighed for at uploade dokumentation.
Det er Udbetaling Danmark, Studiegæld, der står for at administrere din tilbagebetaling.
Kontakt Udbetaling Danmark, studiegæld på BORGER.DK under studiegæld.
Ja, og du kan tidligst søge 1 måned før studiestart.
Dog er det vigtigt, at du forholder dig til informationen i den optagelsesmail, du modtager. Kan du ikke finde din NYE uddannelse, kontakt da din SU-vejleder.
Er du kommet ind på en erhvervsakademiuddannelse eller en professionsbachelor, så læs mere her:
Du kan søge om SU for september/februar måned tidligst 1 måned før.
Bemærk, at du ikke er berettiget til SU for august/januar, da uddannelserne starter efter den 20. i måneden
Er du blevet optaget på en top up (overbygningsuddannelse), så skal du være opmærksom på nedenstående:
Vær opmærksom på, at du kan søge om SU fra den måned, du er i. SU kan ikke søges med tilbagevirkende kraft.
Du må IKKE forlænge din "gamle" uddannelse. Ny uddannelse, Ny ansøgning!
Ved sommeroptag: Du kan søge om SU for juli og august, hvis du har afsluttet din erhvervsakademiuddannelse i juni.
På WWW.SU.DK/SATSER, kan du se de aktuelle satser.
Ja, det kan du i de måneder, du også modtager SU.
Du søger via MinSU. Husk at godkende din låneplan i MinSU. Du får IKKE udbetalt dit SU-lån før du har godkendt det.
Fra vi har modtaget din ansøgning, går der ca. 14 dage, og husk, at din SU er forudbetalt.
Du kan søge via MinSU og læse om det her: WWW.SU.DK/SU/SAERLIG-STOETTE-TIL-FORAELDRE-HANDICAPPEDE-MV/HANDICAPTILLAEG/
Læs mere om SPS her i Studiehåndbogen eller PÅ SPSU.DK OM SPS PÅ VIDEREGÅENDE UDDANNELSER, og kontakt Bettina Hoppe - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis du har flere spørgsmål.
Nej, fordi vores uddannelser er ordinære videregående uddannelser og er SU berettigede.
Ja.
Læs mere her: HTTP://WWW.SU.DK/SU/TIDSFRISTER-FOR-AT-SOEGE-SU/ og når det gælder om SU-lån: HTTP://WWW.SU.DK/SU-LAAN/SOEG-SU-LAAN-I-MINSU/TIDSFRISTER-FOR-SU-LAAN/
Ja, det kan du med et ungdomskort, men vent med at søge om dette, til der er gået 2 dage fra du har søgt SU.
Ja, SU-styrelsen skriver til dig via din E-boks, så vær opmærksom på denne, når du enten får en SMS eller en e-mail fra E-boks. Det er vigtige informationer, de sender til dig.
Din ansøgning vil blive afvist, og du vil få besked via din E-boks.
Opdager du det selv, så kontakt det uddannelsessted du har søgt til.
Ja, det kan du godt, på telefonnummer: 72 31 79 00 – men de vil højst sandsynlig bede dig om at kontakte dit uddannelsessted.
Der er grænser for hvor meget du må tjene ved siden af din SU. PÅ SU.DK KAN DU SE, HVOR MEGET DU MÅ TJENE VED SIDEN AF DIN SU. Her findes der også en regnemaskine, som du kan bruge, når du skal udregne dit fribeløb.
Udregningen af fribeløbet er på eget ansvar.
Det kan vi desværre ikke svare på, da det er SU-Styrelsen, der tager stilling til dette ved årets afslutning.
Ja, det kan du med mindre du er i lønnet praktik, som det gælder for enkelte uddannelser på KEA.
Er du Optometrist-studerende, skal du kontakte din SU-vejleder på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
Ja. Du søger om dette via MinSU.
Ja. Du søger om dette via MinSU.
Nej.
Din SU ændres til hjemmeboende sats, hvis du bor på samme adresse, som dine forældre. Dette gælder både, hvis du for en periode flytter hjem til dine forældre, eller én af dine forældre flytter hjem til dig.
Din SU ændres automatisk efter at du eller dine forældre har skiftet adresse hos Folkeregisteret på www.borger.dk Der går ca. 14 dage fra du har meddelt dette på BORGER.DK til det slår igennem i SU-systemet. Går der længere tid, skal du kontakte den kommune, som du er flyttet til.
Det samme gælder, hvis du har boet med dine forældre, men flytter til en ny adresse. Her ændres satsen fra hjemmeboende til udeboende, men der går ca. 14 dage fra du har meddelt dette på borger.dk til det slår igennem i SU-systemet.
Du kan vælge at tage et slutlån til de sidste 12 måneder af din uddannelse, hvis du har brugt alle dine SU-klip.
Ja, hvis du har klip tilbage til uddannelsen. Du skal søge via MinSU under ”Ret din SU” -> ”Forlæng uddannelsen”.
Det er vigtigt, at du IKKE taster en ny ansøgning – det forsinker hele processen.
Ja, og du skal sørge for at skaffe og aflevere kopi af fyldestgørende dokumentation fra læge. Tydelig startdato og foreløbig slutdato SKAL fremgå.
Du har mulighed for at søge om tillæg af SU-klip, hvis du bliver forsinket på din uddannelse på grund af sygdom
Ja, det kan du.
Ja, medmindre du har fravalgt din SU.
Du kan dog kun få SU i sommerferien, når du fortsætter din uddannelse på nyt semester på din igangværende uddannelse.
Ja. Når du i juli får besked om, at du er optaget på din Top-Up-uddannelse, skal du INDEN udgangen af måneden søge om SU, ellers kan du tidligst få SU fra den måned du søger i.
Det er VIGTIGT, at du IKKE vælger ”Forlæng uddannelsen” og at du forholder dig til informationen i den optagelsesmail du modtager. Kan du ikke finde din NYE uddannelse, kontakt da din SU-vejleder.
Sidste frist for at søge SU og SU-lån i et år er den 5. december. Søger du efter den 5. december, kan du tidligst få SU i januar året efter.
Sidste frist for at rette i låneplanen er den 15. december for SU-lån i indeværende år.
I slutningen af november sender SU-styrelsen en låneplan, der dækker det nye år. Det er vigtigt, at du husker at godkende denne, for at få udbetalt dit SU-lån planmæssigt.
Bliver du syg i løbet af din uddannelse, så du ikke kan deltage i eksamener eller andre bundne forudsætninger, skal du meddele sygdom i SDBF.
Hvis du på grund af akut sygdom ikke kan deltage i eksamen eller aflevere din eksamensopgave, skal du STRAKS og inden kl. 16.00 på eksamensdagen/afleveringsdagen udfylde blanketten ”Sygemelding akut/Notification of illness acute”. Du betaler selv eventuelle udgifter for en lægeerklæring.
OBS! Har du ikke meldt dig syg i SDBF inden for fristen, godtages meddelelsen ikke, og du vil have brugt et eksamensforsøg.
Du skal udfylde blanketten "Sygemelding længerevarende/Notification of illness long-standing" i SDBF, hvis du er syg i længere tid.
Varer din sygdom mere end to uger (inkl. helligdage), og går sygdommen i væsentlig grad ud over dit studie, så definerer KEA din sygdom som længerevarende.
Du skal i blanketten vedhæfte dokumentation for dit sygdomsforløb – f.eks. ved en lægerklæring. Den periode, som du angiver i blanketten skal fremgå tydeligt i dokumentationen. Du betaler selv eventuelle udgifter for en lægeerklæring.
Gå til SDBF.DK og udfyld blanketten "Sygemelding akut" eller "Sygemelding længerevarende". Du skal bruge NemID eller MitID til at logge ind på SDBF. Vi anbefaler, at du bruger enten Google Chrome, Firefox eller Edge, når du skal udfylde ansøgningsskemaet på SDBF.
Du modtager svar på din sygemelding fra studieadministrationen på din uddannelse.
SU
Maksimal studietid
En lægeerklæring skal opfylde følgende krav, jf. bekendtgørelse nr. 908 af 18/08/2011 om afgivelse af erklæringer m.v.:
"§ 5. En erklæring skal indeholde oplysninger om: 1) Patientens navn, personnummer og adresse. 2) Sundhedspersonens navn, autorisationsID, virksomhedsadresse og uddannelse (herunder eventuelle speciallægetitel). 3) Hvilke oplysninger i erklæringen der beror på sundhedspersonens egen undersøgelse af patienten, og hvilke der stammer fra patienten selv, tredjemand eller patientjournaler m.v. 4) Hvorvidt patienten sædvanligvis benytter den sundhedsperson (f.eks. læge eller tandlæge), der har udfærdiget erklæringen. Stk. 2. Sundhedspersonen skal anføre sin vurdering af patienten og medtage de forhold i erklæringen, som sundhedspersonen finder relevant for at kunne opfylde formålet med erklæring. Stk. 3. Erklæringen skal være dateret og forsynet med sundhedspersonens underskrift eller på anden måde entydigt kunne henføres til sundhedspersonen."